Tillgänglig stödtelefon och webbplats

 

Det är viktigt att så många som möjligt har tillgång till Rätt att välja och till information om stödtelefonen. På den här sidan har vi samlat information om de olika möjligheter som finns för att få veta mer om och kontakta stödlinjen.

 

Tillgänglig stödtelefon

 

Texttelefoni

Du som är döv, har en hörselskada eller har nedsatt talförmåga kan ringa till Rätt att välja via tjänsten Texttelefoni. Samtalet till Texttelefoni syns på telefonräkningen. Du kan läsa mer på www.texttelefoni.se.

 

Tillgång till tolkservice

Stödlinjens personal har tillgång till tolk till de flesta språk som talas i Sverige. Om du behöver tolk är viktigt att du väntar kvar i luren, eftersom att det kan ta upp till tio minuter innan tolken kopplas in.

 

Att ringa från utlandet

Rätt att välja kan inte nås från länder utanför Sverige.

 

Tillgänglig webbplats

 

Information på olika språk

Det finns korta informationstexter på femton språk utöver svenska:

  • Engelska
  • Arabiska
  • Dari
  • Kurmanji
  • Finska
  • Persiska/farsi
  • Somaliska
  • Sorani
  • Spanska
  • Thai
  • Tigrinska
  • Turkiska
  • Romani chib
  • Jiddisch
  • Meänkieli

För att komma till information på olika språk, klicka på länken ”Language”. På dator finns den längst upp till höger på sidan och i mobil ser du den när du öppnar menyn. Ikonen för att välja språk ser ut så här:

 

Texter på lättläst svenska

På webbplatsen finns information på lättläst svenska. För att komma till sidor på lättläst svenska, klicka på länken ”Lättläst”. På dator finns den längst upp till höger och i mobil ser du den när du öppnar menyn. Ikonen för lättläst ser ut så här:

 

Lyssna på webbplatsen

Det är möjligt att få webbplatsen uppläst. För att få en sida uppläst, klicka på lyssna-ikonen längst upp till höger på sidan. Lyssna-funktionen finns även på de engelska sidorna. Lyssna-ikonen ser ut så här:

 

Ändra textens storlek

Du kan själv bestämma storleken på texten. Det gör du i inställningarna i din webbläsare.