Laddar...

Vanliga frågor och svar

 

Här har vi samlat frågor och svar om Rätt att välja. Välj en kategori för att se frågorna.

Filter

Vilken hjälp kan jag få?

  • Kan Rätt att välja hjälpa mig med att ringa till exempelvis socialtjänsten eller polisen?

    Nej, Rätt att välja kan inte ringa upp andra verksamheter åt dig. Däremot kan du få kontaktuppgifter till olika verksamheter. I akuta situationer, ring alltid larmnumret 112.

  • Vad kan Rätt att välja hjälpa mig med?

    Till Rätt att välja kan du höra av dig om du vill prata med någon om dina upplevelser eller om det är något du vill fråga om när det gäller hedersrelaterat våld och förtryck.

    Vår uppgift är att lyssna och ge professionellt stöd. Du kan också få information om stödverksamheter dit du kan vända dig. Vi kan ge information om hur du kan kontakta socialtjänsten, vården eller ett resurscentrum. Vi kan också berätta hur man polisanmäler brott som misshandel och hot.

  • Kan Rätt att välja hjälpa till med praktiska saker som bostad eller kontakt med jurist?

    Nej, Rätt att välja kan inte hjälpa till att ordna exempelvis bostad eller bistå med kontakt med jurist. Däremot kan personalen ge exempel på vart du kan vända dig, exempelvis socialtjänsten, skyddat boende och/eller en jour där du bor.

Vem kan höra av sig?

  • Kan jag som anhörig eller vän kontakta Rätt att välja?

    Ja, du som är närstående till någon som är utsatt för hot eller våld i hederns namn är välkommen att ringa eller chatta med oss.

  • Kan jag höra av mig till Rätt att välja om jag är döv eller har nedsatt hörsel/talförmåga?

    Ja, du som har en hörselskada eller har nedsatt talförmåga kan ringa till Rätt att välja via tjänsten Texttelefoni. Samtalet syns på telefonräkningen som ett samtal till Texttelefoni. Du kan också chatta med oss på vår hemsida.

  • Kan jag som transperson och/eller ickebinär kontakta Rätt att välja?

    Ja. Alla, oavsett könsidentitet, kan kontakta Rätt att välja.

  • Kan jag som kille eller man kontakta Rätt att välja?

    Ja, alla är välkomna att höra av sig till Rätt att välja, oavsett kön och ålder.

  • Jag vet inte om det jag utsatts för är hedersrelaterat våld. Kan jag kontakta Rätt att välja ändå?

    Ja, även om du är osäker kan du höra av dig till Rätt att välja för att få råd och stöd eller om du har frågor om hedersrelaterat våld och förtryck.

  • Kan jag som kollega eller chef till en våldsutsatt medarbetare kontakta Rätt att välja?

    Ja, du som är kollega eller chef till någon som är utsatt för hot eller våld i hederns namn är välkommen att ringa eller chatta med oss.

  • Är jag anonym när jag hör av mig till Rätt att välja?

    Ja, oavsett om du väljer att ringa eller chatta kan du vara anonym och berättar bara det du själv vill.

  • Har ni någon åldersgräns för att kontakta stödlinjen?

    Nej, det finns ingen åldersgräns för att kontakta stödlinjen. Alla, oavsett ålder, är välkomna att höra av sig.

  • Kan jag ringa till Rätt att välja om jag inte pratar svenska?

    Ja, om du inte pratar svenska och ringer till Rätt att välja kan en tolk kopplas in. Tala om vilket språk du vill prata och vänta kvar i luren. Det kan ta upp till tio minuter innan tolken kopplas in.

    Du kan bara chatta på svenska med Rätt att välja.

Om chatten

  • Kan någon se att jag har chattat?

    Konversationen försvinner efter att du stängt ner chatten, men för att skydda din integritet rekommenderar vi att du rensar din webbläsares sökhistorik efter att chatten avslutats.

  • Kan jag återuppta en gammal chatt?

    Nej, det går inte att återuppta en gammal chatt. När chatten avslutas raderas den och det finns ingen möjlighet att fortsätta den senare.

  • Kan jag skicka bilder eller filer i chatten?

    Nej, det går inte att dela filer eller bilder i chatten. Det går inte heller att skicka emojis.

     

  • Kan jag chatta som yrkesverksam?

    Nej, du som yrkesverksam är välkommen att ringa istället.

  • Sparas eller lagras chatten?

    Nej, chatten varken sparas eller lagras. Det innebär att den raderas direkt efter att den avslutats.

  • Vad händer om många vill chatta samtidigt? Blir chatten full?

    Om många vill chatta samtidigt kan du hamna i kö. Om kön är full kan du behöva återkomma vid ett senare tillfälle.

  • Kan man fortfarande ringa till stödlinjen?

    Ja, du kan fortfarande ringa till stödlinjen precis som vanligt.

  • Kostar det att chatta?

    Nej, chatten är kostnadsfri.

  • Vilka svarar i chatten?

    Det är samma personal som på stödtelefonen som svarar i chatten. De erfarenhet av att möta människor i kris och svåra livssituationer.

  • Kan man chatta på andra språk än svenska?

    Nej, chatten är endast tillgänglig på svenska. Vill du få stöd på ett annat språk än svenska kan du ringa till oss.

  • Hur länge kan jag chatta?

    Det är du och personalen som bestämmer hur länge ni pratar med varandra. Det vanligaste är att man chattar upp till 45 minuter. Om du inte skriver något i chatten avslutas den automatiskt efter 15 minuter.

  • Hur gör jag för att chatta?

    1. Klicka på cirkeln längst ner i högra hörnet med en pratbubbla-symbol.

    2. Ett fönster öppnas med information om chatten.

      • Om chatten är stängd just då är du välkommen tillbaka när chatten är öppen. Du kan också ringa till oss.

      • Om chatten är öppen kan du välja att fylla i din könsidentitet och din ålder innan du ställer dig i kö till chatten. Du väljer själv om du vill göra det. Om du fyller i informationen hjälper det personalen att ge stöd som passar dig.

    3. Klicka på knappen ”Starta chatten”. Du kommer då till ett nytt fönster där du ser vilken plats du har i kön.
      Det går inte att skriva meddelanden medan du väntar. Det går bra att gå in i andra fönster eller appar medan du väntar, men kom ihåg att gå tillbaka ibland för att se om du har kommit fram.

    4. När det blir din tur får du ett meddelande i chatten från en medarbetare på stödlinjen och ni kan börja chatta med varandra.
      Man kan inte välja vem man chattar med.

    5. Om vi inte får ett svar från dig under 15 minuter efter att chatten har startat avslutas chatten automatiskt.

    6. När du har chattat klart avslutar du chatten genom att klicka på krysset i chattfönstrets övre högra hörn. Då kommer en ruta upp med frågan ”Är du säker på att du vill avsluta chatten?”. Klicka på ”Ja” så avslutas chatten. För att sedan ta bort chatthistoriken och stänga ner chattfönstret behöver du klicka en gång till på krysset i chattfönstrets övre högra hörn.
  • Är chatten anonym?

    Ja, du kan vara helt anonym när du chattar. Vi kan inte se din dators eller mobils IP-adress.

  • Behöver jag svara på frågor för att få chatta?

    När du klickar på chatten kan du fylla i ålder och kön om du vill, frågor är frivilliga att besvara.

  • Behöver jag skapa ett konto för att chatta?

    Nej, du behöver inte skapa något konto för att använda chatten.

  • När kan jag chatta?

    Chatten är öppen måndag och torsdag klockan kl. 15–21 och söndag klockan kl. 11–17.

  • Vem kan chatta?

    Alla, oavsett ålder, är välkomna att chatta.

Om samtalet

  • Kan jag ringa till Rätt att välja om jag befinner mig utanför Sverige?

    Nej, du kan bara ringa till Rätt att välja från Sverige, men du kan chatta med oss oavsett var i världen du befinner dig.

     

  • Kan jag kontakta Rätt att välja via sms, chatt eller mejl istället för att ringa?

    Ja, du kan också kontakta Rätt att välja via chatt på vår hemsida. Det går inte att skicka sms eller mejl till Stödlinjen för transpersoner.

  • Kan ni se varifrån jag ringer?

    Vi kan inte se ditt telefonnummer eller varifrån du ringer.

  • När har Rätt att välja öppet?

    Stödlinjen Rätt att välja har öppet alla dagar kl. 7-21.

  • Kostar det att ringa till Rätt att välja?

    Nej, samtalet till Rätt att välja är kostnadsfritt.

  • Berättar ni för någon vad jag säger?

    Personalen som svarar i linjen har tystnadsplikt och kommer inte att berätta för någon annan vad du sagt.

    Men om du är under 18 år och säger ditt namn, var du bor och berättar att du är i en svår situation så kan vi behöva kontakta kommunen där du bor, så att de kan hjälpa dig. Vi gör aldrig det utan att berätta för dig först.

Om Rätt att välja

  • Hur kan jag hjälpa till att sprida information om Rätt att välja?

    Du kan hjälpa oss att sprida information om Rätt att välja genom att länka till vår webbplats eller dela vårt material. Se inlägg för spridning.

     

  • Vilka driver Rätt att välja?

    Rätt att välja drivs av Nationellt centrum för kvinnofrid vid Uppsala universitet och Akademiska sjukhuset, på uppdrag av regeringen.

  • Vilka jobbar på Rätt att välja?

    På Rätt att välja arbetar personal med vana att möta människor i kris och svåra livssituationer, som exempelvis socionomer och sjuksköterskor.

  • Tar Rätt att välja emot donationer som kläder, leksaker eller pengar?

    Nej. Eftersom Rätt att välja är en stödlinje som bekostas med statliga medel kan vi inte ta emot donationer. Däremot tar många jourer emot donationer av olika slag.

  • Hur söker jag jobb på Rätt att välja?

    Lediga jobb annonseras via Region Uppsala. Gå till Region Uppsalas webbplats för att se lediga tjänster. På Rätt att välja arbetar till exempel socionomer och sjuksköterskor med flera års yrkeserfarenhet.

     

Ring oss

020-57 70 70

Rätt att välja är en stödlinje för dig som lever med regler och krav för att skydda familjens rykte eller heder. Det kan handla om att du utsatts för kontroll, hot eller våld. Samtalet är gratis och du behöver inte berätta vem du är.